A Szimfónia program

A Szimfónia program célja, hogy a szegénységben, nyomorban élő gyermeknek a csoportos zeneoktatás eszközével nyújtsunk támogatást. A csoportos zeneoktatás fejleszti a gyerekek értelmi és érzelmi készségeit, növeli az együttműködésre való képességüket, valamint biztonságot, és a valahová tartozás érzését nyújtja számukra. A program hosszú távú célja a résztvevő gyerekek iskolai lemorzsolódásának csökkentése, tanulási motivációjának, teljesítményének erősítése. A zenei foglalkozások mellett a résztvevő gyerekeket és családjukat intenzív szociális támogatásban részesítjük.

A program alapját egy venezuelai kezdeményezés adja, ami mára kontinenseken átívelő mozgalommá vált. A 2013 nyarán, a Máltai Szeretetszolgálat Monori telep-programja keretében elindított első kísérlet eredményeit követően a Szimfónia program európai uniós forrásból (TÁMOP 3.3.16-13/1-2014-0001) valósul meg általános iskolákban, az egész napos oktatási rendszer keretébe illeszkedve. A projekt összköltségvetése 296 M Ft. A Máltai Szeretetszolgálat a Symphonia Alapítvánnyal konzorciumi partnerségben valósítja meg a programot. A jelen projektidőszak 2014 augusztus 1-től 2015 szeptember 30-ig tart, de dolgozunk azon, hogy biztosítsuk a program folytatásának finanszírozási feltételeit.

A nyári előkészítési szakasz után a program 2014 szeptemberében 15 általános iskolában indult el az ország két régiójában: Dél-Dunántúlon (Pécs, Bogádmindszent, Magyarmecske, Barcs, Darány, Gyulaj, Szakály) és Észak-Magyarországon (Tarnabod, Tarnazsadány, Alsózsolca, Felsőzsolca, Parasznya, Szendrőlád és Miskolc két általános iskolája). Az iskolák kiválasztásában fontos szerepet játszott a településen meglévő Máltai jelenlét, valamint az iskola tanulóinak társadalmi összetétele. Programunkat a leghátrányosabb helyzetben lévő településekre, közösségekhez igyekeztünk eljuttatni.

Életképek Monor Tabán nevű romatelepéről, ahol évek óta fut a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Jelenlét programja. Fotó: MMSZ/Hajdú D. AndrásA Szimfónia program egyik résztvevője a monori Tabánban | Fotó: MMSZ/Hajdú D. András

Minden iskolában egy szociális munkás, valamint hangszeres tanárok dolgoznak szoros együttműködésben. Jelenleg 15 szociális munkás és 20 hangszeres tanár dolgozik a programban. Az első hónapokban sikerült elérnünk, hogy valódi együttműködések szülessenek a munkatársak között. A program egyik legnagyobb erőssége, hogy három területet, a pedagógiát, zenepedagógiát és szociális munkát köti össze, ami sok kihívást, egyben sok új élményt, tapasztalatot nyújt a résztvevő munkatársak számára.

A zenei cél egy-egy régiós szimfonikus zenekar építése, iskolánként vonós ill. fúvós hangszercsoportot oktatva. Emellett kiemelt cél, hogy a résztvevő gyerekeket és családokat szociális támogatásban részesítsük, valamint, hogy a program az iskola falain túllépve, erősítse a helyi társadalom kohézióját. Ezért a Szimfónia egyszerre igyeszik hatni az iskolára, pedagógusaira, a szülőkre, a gyerekekkel és családjaikkal kapcsolatban álló szociális és kulturális intézményrendszerre, civil szereplőkre. Munkánkban kiemelt szerepet kap a területileg illetékes Máltai programokkal (intézményi, önkéntes és modellprogramok) való együttműködés is.

Életképek Monor Tabán nevű romatelepéről, ahol évek óta fut a Magyar Máltai Szeretetszolgálat Jelenlét programja. Fotó: MMSZ/Hajdú D. AndrásZeneoktatás Szimfónia program részeként a monori Tabánban | Fotó: MMSZ/Hajdú D. András

Minden iskolában nagyon népszerű a program, a jelentkező gyerekek száma többszörösen meghaladja az előzetes várakozásainkat. Jelenleg a résztvevő gyerekek száma meghaladja a 700-at. Mivel a pályázati forrásokból megvásárolt hangszerek száma ennek csupán töredéke, ősszel országos hangszeradomány-gyűjtő akciót indítottunk, amire szép számmal érkeztek felajánlások.

A 2014. év végére a gyerekekkel való ismerkedésen, hangszeres bemutatókon, toborzáson és csoportalakításon keresztül eljutottunk az első fellépésekig. Minden iskola karácsonyi műsorában megmutathatták magukat a Szimfóniás diákok. A rendszeres zenei foglalkozások és a személyes törődés látványos eredményeket hozott a gyerekek zenei és szociális készségeinek fejlődésében, melyekről az iskolák vezetői, pedagógusai is pozitívan jeleztek vissza. A Szimfónia program mára beágyazottan működik a 15 iskolában, és a monori telep-programban. Munkatársainknak rendszeres szakmai műhelyeket, képzéseket szerveztünk, a tapasztalatok megosztása érdekében szakmai-módszertani hálózatot építettünk ki a résztvevő helyszínek között.

Az egy éves projekt fontos kimeneti eredménye egy pedagógiai program, illetve egy továbbképzési program megalkotása, ami lehetőséget teremt a szimfónia program országos kiterjesztésére.